Tuesday, November 25, 2008

Al-Fatihah

Hari ini, 25 Nov 2008 (jam 12:00 tengahari), saya menerima emel dari Ija yang memforwardkan emel En Bakri. Bunyinya "Mak saya meninggal pd jam 7 pg tadi. Saya bercuti sehingga jumaat". Semasa dapat emel tu, saya rasa lemah badan, turut bersedih atas apa yang menimpa En Bakri dan keluarganya. Saya pernah kehilangan mak dan abah, saya tahu apa yang En Bakri rasa. Sewaktu menaip ini pun, saya rasa jiwa bergelodak. Kesedihan pemergian mak tahun lepas dan pemergian abah 3 tahun lepas masih dirasai. Hanya mereka yang pernah mengalaminya sahaja yang tahu bagaimana perasaannya.

Teringat saya semasa balik dari Cuti Raya Puasa baru-baru ni. En Bakri ada cerita tentang maknya yang sakit. Semasa bercerita matanya merah dan bergenang air mata. Saya tak sanggup melihat air mukanya kerana mata saya juga sudah berkaca. Dan tak semena-mena air mata saya juga turut gugur. Kerana malu pada dia, saya hanya menundukkan muka bila bercakap dengan dia. Semoga En. Bakri dan keluarga tabah. Semua orang pasti akan melaluinya. Hanya doa dari kita untuk arwah orang tua kita. Al-Fatihah.

p/s : Saya rasa amat terharu apabila menerima sms daripada En Shaharudin Ali (MD ITNM sebelum ini) pada 13 April 2008 yang mengingati perginya setahun mak saya ke Rahmatullah. Terima kasih En Shali ...

No comments: