Wednesday, December 31, 2008

Petua masak sayur agar nampak segar


Ingin mengetahui cara memasak 'fatt choy' dan brokoli supaya nampak segar, hijau dan tidak layu? Ikuti petua/cara di bawah yang dipetik dari buku "Rahsia Dapur - Norzailina Nordin"


Untuk 1kg sayur berdaun hijau, jerang 1.5 liter air, 1 camca teh gula dan 1 camca teh minyak hingga mendidih perlahan (rippling boil). Celur sebentar (sehingga warna hijau yang diingini) kemudian masukkan ke dalam mangkuk air berisi kiub ais. Biarkan selama 1.5 - 2 minit, kemudian angkat. Sejatkan dan letakkan ke dalam piring hidangan (atau kacau dengan sos/kuah yang sudah dimasak tadi). Boleh juga dituangkan sos/kuah ke atasnya dan sajikan serta-merta.

Untuk brokoli, setelah air mendidih, masukkan 1/2 camca teh soda bikarbonat diikuti brokoli dan rebus sebentar sebelum diangkat dan diletak di dalam air berkiub ais.

4 comments:

Unknown said...

Alamak kak...Puas saya mencari brokoli di Econsave berdekata rumah saya. Tiada pula. Kata Isteri, "Brokoli makanan orang kaya kot!" haha

azlishukri said...

hai nuar...tak kan dah ada senarai blog kekawan ITNM dah..cepat betul..

mie3425 said...

Atie, dah lama tak update Blog sibuk ker.....

Atie_sl said...

Hahaha.... sebenarnya saya tak suka brokoli.Rasanya tawar. Biasanya ada kat pasar raya tapi kedai biasa memang tak de. Kalau Fatt choy memang best. Sekali jalan je..licin.