Thursday, January 29, 2009

Salah Prosedur atau Kakitangan?

Pernahkah anda berurusan dengan sesebuah organisasi/syarikat yang “lembap”?
Tak taulah nak salah siapa. Pekerjanya ke atau prosedurnya.
Inilah yang berlaku kepada saya semasa berurusan dengan Cawangan Serahan Pos Malaysia di Bukit Rahman Putra.

Alkisah berlaku pada 24 Jan, Sabtu lepas. Saya bertolak dari rumah di Kota Damansara lebih kurang jam 9:35 pagi untuk ke sana. Oleh sebab tidak buat persediaan, maka sesat dalam teranglah perjalanan saya. Padahal jaraknya dekat je. Puas berpusing sana-sini, maka saya mengambil keputusan untuk menghubungi Suhaimi “Doraemon” (Sori mie3425, awak memang comei cam doraemon). Masa tu jam 10:26 pagi. Walau macam mana penerangan yang diberikan oleh Suhaimi, saya memang tak faham sebab sesat sampai ke Hospital Sungai Buloh. Pepatah ada menyebut “kalau sesat, kembalilah ke pangkal jalan”. Dah buntu, maka saya pun ikutlah kata pepatah tu. Rupa-rupanya saya dah salah masuk jalan daaa... Pukul 10:55 baru sampai. Wah, besar juga bangunan pejabat ni.

Setelah masuk ke dalam, terkejut juga saya bila tengok ‘Q’ yang panjang. Hanya seorang pekerja yang ada. Untuk melayani seorang pelanggan, ambil masa 3-5 minit. Bayangkan kalau yang beratur tu ada 20 orang. Berapa lama nak berdiri? Saya terpaksa berdiri sehingga 40 minit barulah selesai urusan. Dari penelitian, saya rasa sistemnya tak betul. Sepatutnya, pekerja itu mengambil 5 slip sekali gus, barulah masuk ke dalam bilik simpanan surat. Cari kelima-lima surat sekali gus. Bukannya ambil satu, masuk ke dalam cari surat, kemudian keluar serah surat, lepas tu masuk lagi sekali... Kalaulah pintu bilik tu boleh bersuara...

Dalam hati, rasa macam nak je pergi tolong pekerja yang macam “makcik-makcik” tu. Lama-lama tengok muka dia kesian pulak rasa. Bayangkan agaknya macam tulah dia ulang alik sejak dari pukul 8:30 pagi. Saya hanya membebel dalam hati jelah. Ada sorang kakak depan saya ni tak habis-habis bandingkan dengan perkhidmatan bank yang jauh lebih baik. Pot pet pot pet... Letih tahap gaban nak mendengarnya leterannya. Tapi, ada seorang lelaki India yang beratur belakang saya, ambil inisiatif pergi ke pejabat di bahagian depan dan minta mana-mana kakitangan yang tak buat apa-apa, pergi tolong “makcik” tu yang dah macam nak demam rupanya. Sekurang-kurangnya lelaki India tu cari jalan penyelesaian, walaupun dia juga tak berhenti mengomel. Akhirnya, ada seorang Mr Posmen datang bantu. Tepat jam 11:35 baru saya dapat melangkah kaki keluar dari bangunan itu. Salah prosedur atau salah pelaksanaan atau salah pekerja yang tidak kreatif?

Tanpa berlengah, saya terus ke Taman Sri Rampai untuk servis kereta di tempat selalu, persediaan nak balik kampung pagi Ahad.
Seronoknya balik kampung.....walau dah tiada sesiapa, tapi dapat berkumpul adik-beradik dan semua anak saudara, kecoh jadinya. Apatah lagi, rumah baru dah siap. Ye! Ye!....

1 comment:

mie3425 said...

Semoga tulisan itu membuat Pos Malaysia mengambil tindakan yang sewajarnya. Dan juga semoga yang terbuku di hati telah terlerai.