Wednesday, December 31, 2008

Happy 14th Anniversary!

24 Disember 2008 - ulang tahun perkahwinan adik di bawahku yang ke-14. Adik yang seorang ini berkahwin dalam usia yang muda - 21 tahun. Mempunyai 2 orang anak, yang sulung lelaki berusia 11 tahun dan yang bongsu perempuan berusia 8 tahun. Kedua-duanya mempunyai perwatakan yang berbeza (tapi saiz badan sama, debab, adik lebih besar dari abang). Abangnya lembut dan suka berfikir. Adiknya baran dan sensitif tak tentu pasal.

Alkisah, semasa tarikh tersebut, budak 2 orang ni telah membuat kejutan kepada mama dan babah mereka. Mereka telah membeli 2 botol pewangi yang berharga RM50.00 setiap satu dan sebiji kek. Yang kelakarnya, mama diarong jadi drebar tapi diaorang sendiri yang masuk ke pusat membeli belah untuk beli hadiah tu. Guna duit tabungan sendiri. Tapi mama diaorang buat-buat tak tau je lah...

Pada 24hb malam, budak-budak ni minta mama dan babah masuk bilik. Jangan keluar-keluar. Lepas 1/2 jam, baru mereka panggil keluar (lama weh!!). Bila keluar je, terus mereka nyanyi lagi "Happy Anniversary" (nada happy birthday) dan bawa kek untuk ditiup oleh mama dan babah. Lepas tu bagi hadiah. Mama dan babah ni pun buat-buat le terperanjat. Kalau tak, kecik hati pulak anak-anaknya.

Selain daripada hadiah, si abang dan adik ni menyampaikan 'perasaan' mereka untuk mama dan babah, sesuatu yang lahir dari hati anak-anak.

"Mama dan babah adalah gelaran yang dipanggil oleh 2 kanak-kanak untuk 2 insan yang tersayang. Mama diibaratkan air. Tanpa air, kita akan kehausan. Babah diibaratkan seperti udara, tanpa udara kita akan mati. Dua insan ini amat berguna pada kami berdua. Tanpa mereka kami tidak boleh hidup. Tanpa mereka kami akan keseorangan. Merekalah yang menjaga kita dari kecil hingga besar. Tanpamu apakah makna kehidupan kami. Mereka berdua itu adalah kamu berdua yang amat kami cintai".

Itulah budak-budak sekarang. Teringat aku pada tahun lepas, mereka telah menghadiahkan cincin berharga RM10.00 untuk mama mereka. Cincin tu dibeli di Jusco One Utama. Waktu mama mereka sibuk memilih pakaian, mereka telah 'melarikan diri' sebentar ke tempat jualan aksesori. Aku ada bersama melihat dari jauh mereka berjual beli dengan sales girl.

No comments: