Tuesday, December 2, 2008

Macam mana nak jawab nih!!

"Maklong, ketuanan melayu tu apa?"
Itulah soalan yang keluar dari mulut anak buahku yang baru berusia 11 tahun sebaik saja memegang akhbar pagi Ahad lepas. Malam tadi dia tanya soalan tentang askar. Kenapa askar itu..askar ini... Bla..bla..bla.. Aku memang sering diuji dengan soalan-soalan yang kaw-kaw punya dari sorang anak buah ni. Paling aku ngeri bila dia buka ruangan politik dan membacanya dengan tekun. Sah! Kejap lagi ada le soalannya.
Yang aku takut bukannya sebab nak menjawab soalan tu tapi bagaimana nak jawab mengikut tahap pemikiran budak darjah 5. Paling aku takut nak jawab soalan tentang politik dan tentang perkauman. Takut nanti apa yang aku jawab, dia akan bercerita dengan kawan-kawannya. Budak umur tu bukan tau membezakan tahap sensitiviti sesuatu isu/perkara.
Lepas aku terangkan serba sedikit apa tu ketuanan melayu, dia termenung. Senyap. Aku ingat dia dah faham le. Harap-harap jangan tanya lagi. Masa tu dalam perjalanan nak balik kg. Semasa perjalanan balik, dia tanya soalan yang sama lagi. "Maklong, Aan tak faham le yang maklong cakap tadi". Aku yang tengah pening naik Avanza duduk belakang sekali, cuma dapat cakap "nantilah, Maklong cerita lain kali".
Satu lagi soalan yang sering dia tanya ialah "Maklong, kenapa Maklong tak nak kawin? Bila maklong tua, siapa nak jaga maklong? Aku jawab "Aan lah". Dia jawab lagi "kalau Aan dah kawin, macam mana?"..... Lu pikir le sendiri apa jawapan gua.. sebab gua tak jawab apa-apa.... Gua buat muka tuna... gua bukak cerita lain.

No comments: