Wednesday, April 1, 2009

Kenderaan Awam oh Kenderaan Awam

25 Mac 2009 (Rabu), saya datang lewat ke pejabat. Bukan pertama kali datang lewat, tapi lewat yang ini rasa geram semacam sebab saya keluar rumah pukul 6:30 pagi. 2 jam perjalanan tak boleh sampai ke pejabat lagi.

Kisahnya.... saya naik 3 kenderaan.


6:30 pagi berjalan kaki ke stesen bas berhampiran rumah. 6:45 pagi naik bas rapid U88 dari Seksyen 4 Kota Damansara. 7:55 pagi baru sampai di LRT Asia Jaya. Biasanya perjalanan ambil masa 45 minit tapi hari tu sampai 1 jam lebih. Ramai sangat penumpang. Bas rapid ni pulak kena bayar dulu baru boleh naik, selagi penumpang tak boleh pijak tangga depan bas untuk bayar, selagi tulah bas tak jalan...yang penumpang pulak degil tak nak masuk ke dalam walau driver dok jerit suruh masuk dalam. Kalau yang dah dapat pegang tiang, macam tak nak lepas.

Bila sampai kat Asia Jaya, bas tak berhenti kat tempat biasa (depan stesen minyak) tapi berhenti dekat bus stop asia jaya (depan Hilton PJ). Pemandu berhemah kut...patuh arahan. Yang nak ke lrt ni pun berpatah le balik jalan kaki ke lrt... jauh jugak bagi pejalan kaki. Nak lintas jalan pulak punyalah susah.

Dah sampai kat LRT punyalah ramai orang. Hmmm... berdisiplin semua. Beratur panjang mengikut pintu mana nak masuk.. suka tengok. Lalu LRT pertama laju je tak berhenti pun. Kosong. Lalu LRT kedua, padat. Tak boleh masuk, Barisan pertama je boleh masuk. Lalu LRT ketiga, barisan saya dah tak boleh masuk. Tapi memandangkan saya ni kecik, boleh menyelit sikit. Pintu tertutup hanya beberapa inci dari muka saya.

Dah sampai stesyen Wangsa Maju, terus ambik teksi. Nasib baik teksi pun beratur tunggu penumpang. Sampai pejabat, isi borang masuk lewat pejabat.

Apa yang saya cerita di atas tadi, bukan nak mengeluh tentang kepayahan dan nak jelaskan kepada bos kenapa saya lewat, tapi tentang keberkesanan pengangkutan awam. Memang betul sistem pengangkutan awam telah mengalami perubahan dan peningkatan dari segi kecekapan perkhidmatan tapi masih boleh terus diperbaiki. Kesian dekat penumpang yang setiap hari terpaksa melalui keperitan menunggu dan bersesak. Nasib baiklah di awal pagi semuanya wangi-wangi...

Kita pernah tengok Pak Menteri naik LRT, berdiri sama penumpang lain. Tapi masalahnya mereka naik LRT pukul 10:00 pagi. Cubalah pukul 7:00 pagi dok tercongok kat stesen lrt, baru le tau macam mana rasa. Saya yang jarang-jarang naik lrt ni rasa macam letih sangat, apatah lagi bagi mereka yang setiap hari macam tu... Tekanan..tekanan.

Kepada kawan-kawan yang rumah dekat dengan pejabat. Hargailah kesenangan yang anda perolehi. Kalau anda juga lewat ke pejabat, entah le... Agak-agaknya keluar rumah pukul 8:00 ke? Kalau cam tu bangun pukul berapa ek? Takkan lepas subuh tidur balik kut?

2 comments:

en_me said...

naik kapcai jerr lagi cepat.. ekeke

Atie_sl said...

Dah pernah naik scooter. Pernah jatuh pun...adushhh...