Tuesday, March 17, 2009

Makan dan makan lagi

Di Kuching, tidak sukar untuk mencari tempat makan. Harganya berpatutan dan sedap-sedap belaka. Tidak jauh beza dengan di Semenanjung. Salah satu restoran yang kami kunjungi adalah Restoran Barok. Restoran ini terletak di Kampung Boyan (seberang sungai dari Water Front). Restoran ini juga pernah dikunjungi krew JJCM. Kami dilayan oleh Pengurus restoran ini sendiri dan kami amat menyanjung tinggi sikap keramahan pekerja-pekerja di restoran ini. Kami juga bernasib baik kerana pada malam tersebut, restoran ini mengadakan pertunjukan kebudayaan kerana ada beberapa rombongan pelancong asing singgah makan di situ. Kami yang sememangnya kecoh, tidak melepaskan peluang bergambar dengan penari-penari tersebut.

Bersama si cantik manis, Lucy dan penari lelaki yang tidak sempat ditanya namanya.

Zamri yang pada siangnya tidak dapat mengikut kami ke Serikin dan Sarawak Cultural Village, tiba-tiba muncul. Nampaknya dia dan para pekerja di Barok ni macam geng je... Malam itu, kami berpakat untuk balik ke hotel yang terletak di seberang sungai dengan menggunakan perahu. Tambangnya 50 sen je. Yang makcik-makcik naik kereta. Rasa takut juga menyeberang Sungai Sarawak, manalah tahu kut-kut muncul ‘Mr Croc’. Alahai... tak sempat nak posing, tup-tup dah sampai ke seberang. Hmmmm... dekat je.

Terpikir pulak kenapa kerajaan Sarawak tak bina je jambatan yang boleh menghubungkan kedua-dua tebing ini. Kan ke senang, tak payahlah nak naik perahu, jalan kaki pun boleh sampai. Tapi, bila difikirkan balik secara logiknya, penggunaan perahu inilah salah satu tarikan pelancong dan mengekalkan sejarah/tradisi pengangkutan utama masyarakat di Sarawak pada masa dahulu dan di beberapa kawasan pendalaman pada masa kini. Tambahan pula, inilah punca mata pencarian beberapa pemilik perahu yang kebanyakannya telah berusia.

Esoknya, 23 Feb 2009, hari sepatutnya kami balik ke KL. Tapi, ada sesuatu yang masih belum dibeli – ikan terubuk masin. Kami dibawa oleh Shamsul dan Zamri ke pasar basah yang menjual ikan terubuk masin. Walaupun hari tersebut adalah hari Isnin, mereka masih sempat meluangkan masa menemani kami ke pasar basah. (Hello brader, pelanggan bank u all tak marah ker?)

Zamri sedang tandatangan 'autograf' pada kotak bungkusan ikan masin.

No comments: