Tuesday, March 17, 2009

Antara Tugas dan Keluarga

Dalam hidup kita selalu berada di persimpangan. Jalan mana harus dituju, kanan atau kiri atau terus. Berpatah balik tidak mungkin.

Ini juga terjadi pada saya semalam. Sewaktu mesyuarat jawatankuasa majlis pelancaran kempen beli buku ITNM di MPH Mid Valley pada 22 Mac ini, saya diminta untuk turut sama menyumbang tenaga. Saya menjadi kelu untuk menjawab "maaf, tidak boleh". Ayat itu amat jarang saya tuturkan. Selalunya saya akan melibatkan diri dalam setiap aktiviti ITNM.

Apa boleh buat, saya perlu menghadiri perkahwinan anak sepupu (dalam erti kata lain, anak saudara)di Perlis pada 21 Mac ini. Sementelah saya sahaja wakil dari adik beradik yang akan ke sana. Lagi pula perancangan telah lama diatur.

Begitu juga dengan minggu lepas, saya juga jadi wakil keluarga untuk hadir ke majlis perkahwinan anak jiran di kampung. Saya terharu bila mereka cukup berterima kasih saya datang. Dan saya dengan rasa bersalah memberi seribu satu alasan kenapa adik-adik lain tidak boleh turut serta (semua alasan benar, bukan bohong).

Begitulah kalau sudah jadi ketua dalam keluarga. Tapi, tidaklah boleh selalu saja kena utamakan keluarga dan mengabaikan tugas dan tanggung jawab terhadap syarikat. Kalau tidak kerana gaji yang syarikat bagi, macam mana nak sara keluarga beb.... pikiaq lah ye...

2 comments:

Unknown said...

Dilema atau di persimpangan? Haha.

Atie_sl said...

Persimpangan Dilema - NORA