Monday, July 6, 2009

Sejam di Seri Menanti

Semalam (5.7.2009), kami ke Melaka menghadiri majlis perkahwinan adik seorang rakan. Dalam perjalanan balik ambil kesempatan ke Istana Seri Menanti. Asyik tengok gambar je, jadi, alang-alang ke Melaka, apa salahnya melencong sedikit ke Seri Menanti. Sedih jugak perjalanan nak ke sana. Banyaknya lembu berkeliaran di Kuala Pilah (orang Pilah, den mintak maaf yo). Tahi lembu bersepah. Kalaulah ada kemalangan kerana lembu-lembu tu, tak ada ke perasaan bersalah tuan-tuan punya lembu. Kalau cedera OK lagi. Tapi macam mana kalau ada yang sampai meninggal. Ngeri. (Berleter le pulak!!)

Sesampai ke Istana Seri Menanti, kami diminta mendaftar (amalan biasa melawat tempat bersejarah).

Nak mendaftar pun sempat posing lagi.


Syoknya bergambar kat dalam tu, sampai tak perasan ada tanda amaran larangan mengambil gambar. Dah setengah jam, baru perasan. Ah! Gasaklah. Paling-paling pun kena sound je. Dengan beraninya kami terus mengambil gambar.

Istana Seri Menanti ada 4 tingkat. Tangga dari tingkat 3 ke tingkat 4 punyalah curam. Nak naik Ok je tapi nak turun ketar lutut. Gayat. Terpaksa turun mengundur. Dalam banyak-banyak bahagian di situ, saya tertarik dengan bahagian atas sekali. Ruangan tu kosong. Tertanya-tanya juga kenapa kosong saja. Rupa-rupanya, itulah tempat untuk menyimpan tilam dan bantal anak-anak raja dulu-dulu. Dan saya pun terfikir, itulah orang Melayu. Budaya yang dibawa turun-temurun. Kalau kita balik kampung ramai-ramai (macam hari raya), dah tentu bilik tidur tak cukup. Tilam, bantal, selimut dihampar di ruang tamu atau atas lantai. Tidurlah beramai-ramai. Bangsa lain mungkin tak buat macam tu, mereka lebih suka sewa hotel. Jadi, budaya tu memang wujud dari kalangan raja-raja Melayu juga rupanya.





Bergambar di bahagian tepi dan hadapan istana

Pandangan dari atas. Raja akan berdiri di sini untuk melihat rakyat jelata.


Salasilah Yamtuan Negeri Sembilan




Batu Kasur (Batu Timbang)


Ini adalah replika batu kasur atau pun disebut batu timbang. Batu ini merupakan satu tempat ujian bagi anak-anak raja dan mereka mesti lulus sebelum ditabalkan menjadi raja di Negeri Sembilan. Antara ujiannya ialah mereka harus tidur beberapa hari di atas batu ini yang dilapik dengan daun jelatang yang sangat gatal di samping gangguan-gangguan lain selama beberapa hari di atasnya. Hanya mereka yang bertahan dalam tempoh yang ditentukan, dianggap telah lulus ujian. Dan Raja Melewar telah lulus ujian ini dan seterusnya ditabal menjadi Raja Negeri Sembilan.

1 comment:

en_me said...

salam akak itu, me nak pinjam gambo 'amoi cantik' kuching itteww.. volleeee?

salammm kenal dr me dikejauhannns